Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego będzie łatwiejsze
System Rejestrów Państwowych będzie działał od 1 marca 2015 r.
Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego lub uzyskania odpisu aktu urodzenia już wkrótce będzie możliwe w każdej dowolnej gminie w Polsce. Aktualnie pracownicy Service Desk Centralnego Ośrodka Informatyki przeprowadzają wywiady telefoniczne z każdą gminą w Polsce – informuje Małgorzata Woźniak, rzecznik prasowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Ankiety pozwolą ustalić, czy urzędy odpowiednio przygotowały się do zmian, jakie wejdą w życie 1 marca.
Czym jest System Rejestrów Państwowych (SRP)?
W ramach SRP zintegrowane zostaną najważniejsze polskie rejestry. Dzięki zmianom będzie można m.in. złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego lub załatwić sprawę związaną z aktami stanu cywilnego (np. uzyskanie odpisu aktu urodzenia) w dowolnej gminie na terenie całego kraju.
Według MSW ograniczona zostanie także konieczność osobistych wizyt w urzędzie – część spraw będzie można załatwić drogą elektroniczną. Online m.in. złożyć będzie można wniosek o wydanie dowodu osobistego, a później sprawdzić, czy dokument jest już gotowy do odbioru.
Bez wychodzenia z domu zawnioskować będzie można o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego oraz wymeldować się. Dzięki integracji rejestrów nie będzie trzeba również dostarczać do urzędu wielu dokumentów – wystarczy podać numer PESEL, aby urzędnik znalazł informacje w systemie.
Co sprawdza Centralny Ośrodek Informatyki?
3 lutego ruszył proces ostatecznej weryfikacji stanu przygotowania gmin do wdrożenia Systemu Rejestrów Państwowych. W trakcie weryfikacji pracownicy Service Desk programu pl.ID przeprowadzać będą wywiady telefoniczne z każdą gminą.
Wszyscy Lokalni Administratorzy Systemu zostaną poproszeni o odpowiedź na 11 pytań, które zobrazują poziom gotowości urzędu przed datą uruchomienia systemu, tj. 1 marca 2015 roku. Ankieter podpowie również, jakie kroki należy wykonać, by spełnić wymogi przygotowania.
Niech LAS się przygotuje
Jednocześnie pracownicy Service Desk apelują do Lokalnych Administratorów Systemów o merytoryczne przygotowanie się do ankiety telefonicznej. Pozwoli to na skrócenie czasu wypełnienia ankiety.
Pytania zostały wcześniej przesłane do każdej gminy w Polsce. Oto one:
1. CZY W URZĘDZIE GMINY ORAZ W URZĘDZIE STANU CYWILNEGO W GMINIE WYZNACZONO UŻYTKOWNIKÓW APLIKACJI ŹRÓDŁO?
2. CZY KAŻDY UŻYTKOWNIK Z GMINY MA KARTĘ UWIERZYTELNIAJĄCĄ Z AKTUALNYM CERTYFIKATEM?
3. CZY KAŻDY UŻYTKOWNIK MA SKONFIGUROWANĄ STACJĘ ROBOCZĄ WRAZ Z CZYTNIKIEM KART?
4. CZY WSZYSCY UŻYTKOWNICY Z GMINY MAJĄ DOSTĘP DO APLIKACJI SZKOLENIOWEJ I KORZYSTAJĄ Z NIEJ?
5. CZY KAŻDY UŻYTKOWNIK W GMINIE MOŻE WYKONAĆ AKCJĘ W ŹRÓDLE?
6. CZY WÓJT/BURMISTRZ/PREZYDENT UPOWAŻNIŁ PRACOWNIKÓW DO PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH?
7. CZY LOKALNY ADMINISTRATOR SYSTEMU MA DOSTĘP DO ITSM ATMOSFERA?
8. CZY LOKALNY ADMINISTRATOR WIE, W JAKI SPOSÓB ZGŁASZAĆ PROBLEMY Z DZIAŁANIEM APLIKACJI ŹRÓDŁO?
9. CZY URZĘDNICY WIEDZĄ, W JAKI SPOSÓB ZGŁASZAĆ PROBLEMY Z DZIAŁANIEM APLIKACJI ŹRÓDŁO?
10. CZY GMINA MA ZAPEWNIONE PRZEZ MSW DEDYKOWANE ŁĄCZE SIECIOWE DO SRP?
11. CZY LAR WYZNACZONY PRZEZ GMINĘ MA KARTĘ Z AKTUALNYM CERTYFIKATEM?
Źródło: Serwis Samorządowy PAP
Należy do kategorii: Artykuły, News, Samorząd, Wydarzenia
Ten post został napisany przez: