Spotkanie w sprawie projektu Velo Dunajec
Zapadła decyzja o wyborze budowy trasy rowerowej w Tylmanowej
22.września 2015 r. w Urzędzie Gminy w Krościenku n/D odbyło się spotkanie z Firmą projektową KLOTOIDA, ZDW Kraków, RZGW oraz przedstawicielami samorządu Gminy Krościenko n/D reprezentowanej przez Wójta Jana Dydę oraz Gminy Ochotnica Dolna reprezentowanej przez Franciszka Ziemianka i Tadeusza Królczyka, jako partnerów zaangażowanych w ten projekt.
Celem spotkania było wypracowanie najlepszej i możliwej do realizacji koncepcji przebiegu trasy VeloDunajec na terenie naszych Gmin.
Dyrektor ZDW Robert Górecki przedstawił ogólnie plan budowy Małopolskich Tras Rowerowych. Od 2015 do 2018 w woj. małopolskim ma powstać 950 km ścieżek rowerowych. Na inwestycję VeloDunajec w trybie ,,zaprojektuj – wybuduj” zostaną przeznaczone środki pochodzące z Funduszy Europejskich w wielkości 200 mln zł.
Jednostka Projektowa ,,KLOTOIDA” przedstawiła trzy warianty budowy trasy VeloDunajec na odcinku Krościenku n/D – Tylmanowa wraz z ich szacunkowymi kosztami.
1. Wzdłuż drogi wojewódzkiej,
2. Wykorzystanie planowanej drogi z Krościenka do Królowa. Wykonanie kładki przez Dunajec, drogą lokalną przez Kłodne, następnie obok drogi wojewódzkiej i przez istniejący most na drugą stronę Dunajca.
3. Wykorzystanie planowanej drogi z Krościenka do Królowa. Wykonanie kładki przez Dunajec, drogą lokalną przez Kłodne i wykonanie drugiej kładki przez Dunajec na drugą stronę, na Łęg Górny.
Pierwszy wariant okazuje się być najdroższą i najtrudniejszą inwestycją ze względu na trzy czynne osuwiska. Koszt zabezpieczenia osuwisk oraz wykonanie murów oporowych wstępnie szacuje się na ok. 29 mln zł.
Przy wariancie drugim, przy wykorzystaniu planowanej drogi z Krościenka do Królowa, a następnie zbudowanie kładki przez Dunajec i dalej drogą lokalną i wojewódzką do istniejącego mostu na Brzegach, napotykamy na jedno osuwisko. Koszt takiego rozwiązania szacuje się na ok. 12 mln zł.
Najlepszym preferowanym rozwiązaniem ze względów ekonomicznych jest wariant trzeci. Zbudowanie dwóch kładek (ok. 2,5 mln zł jedna), wydaje się technicznie wykonalne oraz zwiększyłoby atrakcyjność przebiegu trasy. Całość tego rozwiązania kosztowało by ok. 6,5 mln zł.
W związku z powyższym podczas spotkania zapadła decyzja o wyborze wariantu 3 z dodatkową opcją ew. poprowadzenia ścieżki rowerowej przez Rezerwat Przyrody Kłodne, o ile uda się uzyskać zgodę RDOŚ.
Przedstawiciele Gminy Krościenko n/D i Ochotnica Dolna zadeklarowali pomoc w pozyskaniu prawa własności działek pod budowę trasy oraz kładek. Udostępnią też przebieg sytuacyjny oraz niwelety projektowanej drogi. Jednostka Projektowa przekaże Gminom powierzchnie pod trasę na działkach RZGW w celu ustalenia kosztów dzierżawy.
Zwróciłem uwagę jako mieszkaniec Tylmanowej, że problem braku tras rowerowych na tym odcinku powinien być rozwiązany w trybie pilnym. Pan Jan Dyda Wójt Gminy Krościenko n/D przychyla się do propozycji Pana Tadeusza Królczyka i będzie dążyć do zorganizowania spotkania z sąsiednimi samorządami celem opracowania wspólnego stanowiska i większego zaangażowania w przygotowanie niezbędnej dokumentacji oraz podjęcia działań zmierzających do przyspieszenia realizacji całej inwestycji na odcinku Nowy Sącz – Krościenko n/D.
Dzięki powstaniu trasy rowerowej i rozbudowanej infrastruktury rowerowej nasz region stanie się jeszcze bardziej atrakcyjny, nie tyko dla mieszkańców, ale też turystów.
autor: Franciszek Ziemianek
źródło: Facebook, Sołectwo Tylmanowa
Należy do kategorii: Artykuły, News, Samorząd, Sport, Wydarzenia
Ten post został napisany przez: redaktor