Jak wyglądają postępy realizacji programu budowy 100 obwodnic w województwie małopolskim?

Siedem obwodnic powstanie w woj. małopolskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Będą to obwodnice Limanowej, Nowego Targu, Piwnicznej, Wadowic, Makowa Podhalańskiego, Trzebini i Wschodnia Obwodnica Tarnowa. Wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej w przypadku obwodnicy Makowa Podhalańskiego planowany jest w połowie lutego 2021 r. Dla pozostałych obwodnic opracowanie dokumentacji jest w toku.

Obwodnica Nowego Targu w ciągu drogi krajowej nr 49

Umowa na przygotowanie STEŚ-R została podpisana 15 października 2020 r. z firmą Multiconsult Polska. Trwają prace dokumentacyjne. Opracowano wstępnie trzy warianty przebiegu obwodnicy, które są poddawane szczegółowej analizie. Ten etap prac, na który wykonawca ma łącznie 43 miesiące, zakończy się uzyskaniem DŚU. Podstawowym celem budowy obwodnicy Nowego Targu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 49 po zjeździe z drogi krajowej nr 47. Obecnie jest realizowana inwestycja polegająca na rozbudowie drogi krajowej nr 47 pomiędzy Rabką-Zdrój a Nowym Targiem. Konieczna stała się również budowa obwodnicy w ciągu DK49.

Inwestycja ta pozwoli na wyprowadzenie ruchu dalekobieżnego, często turystycznego, na drogę krajową nr 49 w kierunku Białki Tatrzańskiej i granicy ze Słowacją, z ominięciem miasta. W ubiegłym roku podpisany został Program Inwestycji, a ujęcie zadania w Programie budowy 100 obwodnic pozwoli na wybudowanie obwodnicy.

Obwodnica Limanowej w ciągu drogi krajowej nr 28

12 października 2020 r. podpisana została umowa z firmą IVIA z Katowic, która obejmuje przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i koncepcji programowej (STEŚ-R), wraz z uzyskaniem DŚU. Wstępnie opracowane są już trzy warianty przebiegów obwodnicy i trwają szczegółowe analizy dla każdego z nich.

Prace dokumentacyjne, zgodnie z podpisana umową, mają trwać 43 miesiące, a ich koszt wyniesie ok. 4,2 mln zł. Inwestycja odciąży z ruchu centrum miasta i ułatwi podróż pomiędzy Nowym Sączem a Rabką-Zdrojem. Pozytywnie wpłynie także na spójność komunikacyjną południowej Małopolski. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Obwodnica Piwnicznej w ciągu drogi krajowej nr 87

Umowa na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowa obwodnicy Piwnicznej została podpisana w październiku 2019 roku. Konsultacje społeczne z mieszkańcami, podczas których przedstawiono trzy warianty przebiegu obwodnicy, odbywały się od połowy czerwca do początku sierpnia 2020 r. Przedstawione warianty przebiegu mają długość od 2 do 2,5 km. Złożony został już do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego projekt robót geologicznych. Przygotowana jest również prognoza ruchu i ocena bezpieczeństwa ruchu drogowego. Złożenie wniosku dotyczącego uzyskania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych (DŚU) planowane jest w II połowie 2021 r.

Zakończenie tego etapu prac dokumentacyjnych planowane jest w kwietniu 2022 r. Inwestycja jest częścią większego programu zakładającego udrożnienie polsko-słowackiego ruchu granicznego. Dzięki tej inwestycji i wyprowadzeniu ruch tranzytowego z miasta nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu międzynarodowego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu Piwnicznej. Istotna będzie również możliwość ominięcia miejscowości przez ruch turystyczny kierujący się np. w stronę Muszyny. Ujęcie w rządowym Programie pozwoli na rozpoczęcie budowy obwodnicy oraz zintensyfikowanie współpracy ze stroną słowacką, w celu usprawnienia połączeń granicznych.

Wschodnia Obwodnica Tarnowa w ciągu drogi krajowej nr 73

W przypadku tej obwodnicy jesteśmy na etapie przygotowania Koncepcji programowej. W maju 2020 r. odbyły się spotkania informacyjne. Zakończenie prac koncepcyjnych planowane jest w lutym 2021 r. Ogłoszenie przetargu na projekt i budowę zaplanowany jest w lipcu 2021 r, pod warunkiem, że władze miasta Tarnowa potwierdzą gotowość do współfinansowania realizacji inwestycji. Podstawowym celem budowy obwodnicy Tarnowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 73 przy dojeździe do węzła Tarnów Północ.

 

Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu międzynarodowego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu miasta. Obwodnica poprawi także dostępność komunikacyjną Pilzna i Jasła. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. W 2018 r. dla inwestycji wydana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Prace przygotowawcze prowadzone są we współpracy z Urzędem Miasta Tarnowa.

 

Obwodnica Wadowic w ciągu drogi krajowej nr 28

W sprawie budowy tej obwodnicy zostało podpisane porozumienie pomiędzy GDDKiA a gminą Wadowice. W myśl tego porozumienia gmina przygotowuje dokumentację, wraz z uzyskaniem DŚU i zgody na zezwolenia na realizację, natomiast GDDKiA zbuduje drogę. Umowa z wykonawcą dokumentacji została podpisana przez gminę Wadowice 9 lipca 2020 r. Trwają prace projektowe.

 

Po wybudowaniu obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Będzie ona stanowiła uzupełnienie istniejącej sieci dróg w mieście i pozytywnie wpłynie na płynność ruchu. Południowa obwodnica Wadowic będzie wybudowana w ciągu drogi krajowej nr 28, na odcinku od ronda gen. Leopolda Okulickiego (tu łączyć się ma z drogą krajową nr 52) do ul. Zegadłowicza. Obwodnica ma rozładować zatory w ruchu, jakie tworzą się na drogach krajowych nr 28 (Wadowice – Sucha Beskidzka) oraz 52 (Wadowice – Kraków). Obwodnica ta uwzględniać będzie planowaną do realizacji w kolejnej perspektywie finansowej UE, Beskidzką Drogę Integracyjną, czyli drogę ekspresową S52.

 

Obwodnica Trzebini w ciągu drogi krajowej nr 79

21 września 2020 r. podpisana została umowa z firmą Sweco Engineering na przygotowanie Studium sieciowego z elementami studium korytarzowego, obejmującego odcinek autostrady A4 od węzła Balice I do węzła Mysłowice oraz odcinek drogi krajowej nr 79 od wyłączenia projektowanej obwodnicy Zabierzowa do węzła Byczyna na autostradzie A4. W ramach Studium analizowane są możliwości poprowadzenia obwodnicy Trzebini. Wyznaczono wstępnie trzy warianty sytuacyjne przebiegów, a obecnie trwa przygotowanie prognoz ruchu.

 

Studium ma powstać w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy, a koszt prac wynosi ok. 417 tys. zł. Głównym celem budowy obwodnicy Trzebini jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej w pobliżu autostrady A4. Budowa tej obwodnicy poprawi również dostępność komunikacyjną rafinerii w Trzebini. Dla tej inwestycji nie były dotąd prowadzone prace przygotowawcze.

 

Obwodnica Makowa Podhalańskiego w ciągu drogi krajowej nr 28

Trwa procedura przetargowa na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem DŚU dla obwodnicy Makowa Podhalańskiego. Wybór najkorzystniejszej oferty planowany jest w połowie lutego 2021 r. Droga krajowa nr 28 przebiega przez centrum miasta i jest wygodnym połączeniem Śląska z Podhalem.

 

Obwodnica wyprowadzając ruch z miasta poprawi komfort i bezpieczeństwo mieszkańców, a także płynność ruchu lokalnego, regionalnego i dalekobieżnego. Inwestycja pozytywnie wpłynie na przepustowość ciągu komunikacyjnego łączącego Podtatrze ze Śląskiem.

 

www.gddkia.gov.pl


15 kwietnia 2024
8 kwietnia 2024
8 kwietnia 2024

ARCHIWUM

  • kwiecień 2024
  • marzec 2024
  • luty 2024
  • styczeń 2024
  • grudzień 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • czerwiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • luty 2023
  • styczeń 2023
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • luty 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • październik 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • styczeń 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • grudzień 2018
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • lipiec 2018
  • czerwiec 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • listopad 2017
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • sierpień 2017
  • lipiec 2017
  • czerwiec 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • kwiecień 2016
  • marzec 2016
  • luty 2016
  • styczeń 2016
  • grudzień 2015
  • listopad 2015
  • październik 2015
  • wrzesień 2015
  • sierpień 2015
  • lipiec 2015
  • czerwiec 2015
  • maj 2015
  • kwiecień 2015
  • marzec 2015
  • luty 2015
  • styczeń 2015
  • grudzień 2014
  • listopad 2014
  • październik 2014